خبر فوری

در حالیکه شمارگان کتاب در سالهای اخیر چنان افت کرده که به ۱۰۰ یا ۲۰۰ نسخه هم رسیده، مدیر نشر ثالث معتقد است که تیراژ پایین برای ناشران پرکار، یک فرصت به شمار می رود.

شمارگان پایین کتاب برای ناشران پرکار، یک فرصت است

محمد علی جعفریه در این باره به خبرنگار ما می گوید: با رواج چاپ دیجیتال، ناشران جهان برای چاپ کاغذی، احتیاط بیشتری می کنند تا کتابهایشان در انبارها نماند.

او با اشاره به مسئله حق تالیف و حق ترجمه برای ناشران می افزاید: با توجه به گران شدن کتاب، اگر قرار باشد که کتابی در شمارگان بالا چاپ شود، ناشر بایستی حق تالیف و حق ترجمه بیشتری بپردازد ولی وقتی شمارگان کمی چاپ شود، در زمان تجدید چاپ، حق تالیف جدید پرداخت می شود و شمارگان پایین کتاب برای ناشران پرکار، یک فرصت است.

مدیر نشر ثالث با اشاره به انتشار گزینشی ناشران برای چاپ کتاب‌های خوب با توجه به گرانی کاغذ و پایین آمدن شمارگان کتاب خاطرنشان می‌کند: در شرایط فعلی بیشتر کتاب‌هایی که منتشر می‌شوند جزو آثار خوب و خواندنی هستند نه اینکه سیاست‌های دولت سبب چنین اتفاقی شده باشد بلکه شرایط به سمتی رفته که ناشران برای جلوگیری از ضرر باید کتاب خوب و خواندنی چاپ کنند. ضمن اینکه کتاب برای مردم گران شده و هر چه آثار، گزیده‌تر چاپ شوند طیف کتابخوان بیشتر از آن استقبال می‌کنند.

جعفریه یادآور می شود: اوضاع صنعت نشر در کشور ما، شرایط استانداردی ندارد نه چاپ کتاب، نه شمارگان، نه فروش، نه رابطه ناشر با توزیع کننده، نه رابطه توزیع کننده با کتابفروش و نه رابطه کتابفروش با خواننده. این زنجیره معیوب وجود دارد اما وقتی قیمت و شمارگان کتاب کنترل شود در تجدید چاپها باعث می شود که اگر کتاب نیازمند اصلاحیه باشد در چاپ جدید اعمال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.